Jak już wiecie system pracy z dziećmi uległ czasowo dużym zmianom i teraz odpowiedzialność za naukę spoczywa zarówno na nauczycielach, których zadaniem jest koordynowanie działań i jak najlepsze przygotowanie materiałów do zdalnej nauki, jak i na rodzicach, którzy powinni zadbać o możliwości przestrzenne i czasowe dzieci na naukę. Wymaga to dużego nakładu cierpliwości i ogromnej współpracy.

Zapewne niejednokrotnie czują się Państwo za bardzo obciążeni aktualną sytuacją, nowymi obowiązkami i zmaganiem się ze stresem i lękiem, który niewątpliwie wzrasta w różnych momentach. Jest to próba dla nas jako społeczeństwa bardzo trudna i nie ma żadnego przepisu jak ją najlepiej przetrwać. Ciężko na te chwile łączyć mnóstwo obowiązków jakie na nas spadają zachowując przy tym spokój. Jednak musimy starać się działać rozważnie dla dobra naszych dzieci.


Media przepełnione są informacjami o koronawirusie i skupiają się głównie na negatywnych przekazach. Starajmy się kontrolować jakość przekazywanych informacji dzieciom i zwracajmy uwagę na to jak one je rozumieją. Wielu z Was zastanawia się, kiedy jest dobry moment na rozmowę o epidemii, czy w ogóle z dzieckiem poruszać temat? Dzieci potrzebują wiedzieć na czym wszystko polega, nie jesteśmy w stanie ich ochronić przed informacjami, które są wszędzie. Jeśli zauważcie, że dziecko koncentruje się na wiadomościach, które słyszy bądź widzi, jest u niego zauważalne napięcie bądź zwyczajnie zaczyna pytać o ten obszar- rozmawiajcie, nie unikajcie, to bardzo ważne. Dzieci są mądre, a negatywną konotację pewnych słów nadajemy my- Dorośli. Mówcie dzieciom tak jak rzeczywiście jest, nie umniejszajcie powagi sytuacji, nie obiecujcie tego co od Was niezależne, czyli nie mówicie będzie dobrze, nas na pewno nic nie dosięgnie. Wspierajcie ale mądrze. Zamiast obiecywania można powiedzieć np. Robimy wszystko, aby być daleko od zachorowania, dbamy o higienę, zostajemy w domu dla naszego wspólnego dobra więc mam nadzieję, że przejdziemy przez ten czas w zdrowiu. Człowiek zawsze najbardziej boi się nieznanego, dlatego zaznajomić dziecko z tym co powoduje lęk jest bardzo istotne dla jego funkcjonowania. Niech to nie będzie temat tabu.

Wiedza o aktualnej sytuacji i tym samym mniejszy niepokój pomoże dzieciom w nauce. Bardziej spokojne, czujące się bezpiecznie będą mogły efektywniej się uczyć i przyswajać wiedzę z dostępnych materiałów.
Ponadto pogoda robi się coraz przyjemniejsza dla nas, ale mniej wspierająca proces nauki, dlatego warto zadbać o stałość schematu dnia. Nie dajmy się namówić dzieciom na ciągłe odstępstwa od obowiązków :-) To tylko i wyłącznie dla ich dobra. Dziecko żyjące w stałym schemacie i rutynie jest dzieckiem chłonącym ze świata najwięcej. Najzwyczajniej w świecie, nie będzie rozleniwione.

Czas nie gra na naszą korzyść. Wszyscy jesteśmy coraz bardziej zmęczeni i niepewni, ale pamiętajcie, że to tylko przejściowe. Jeśli dostosujemy się do rozporządzeń i próśb Ministerstwa to damy radę szybciej niż nam się wydaje. Musimy działać wspólnie, aby niedługo spotkać się w szkole i aby wszystko wróciło do normy. Miejmy nadzieje, że wszyscy w zdrowiu i pełni optymizmu.

Życzę dużo zdrowia i wytrwałości,
psycholog
Angelika Marciniak